Aktualnoœci

Rozwój firm transportowych ograniczony przez przepisy podatkowe - 2006-06-14
 
Przedstawiciele firm logistycznych, transportowych i spedycyjnych uważają, że obowiązujące w Polsce przepisy o VAT i akcyzie blokują ich rozwój. W efekcie rynek przejmują zagraniczni konkurenci. Coraz więcej odpraw celnych towarów, które mają trafić do Polski, dokonuje się za granicą.

Problemy pojawiły się po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, czyli 1 maja 2004 r. i przyjęciu nowych przepisów o VAT oraz akcyzie. Transportowcy i spedytorzy zwracali się do Ministerstwa Finansów z prośbą o interwencję, ale jak dotąd przeprowadzono jedynie kosmetyczne zmiany. W efekcie coraz więcej polskich ładunków odprawia się za granicą, a firmy z innych krajów UE przejmują transport. Traci też budżet, bo 25 proc. cła pochodzącego z odpraw na terytorium danego kraju zostaje w tym kraju. Główny problem to krótki termin płatności VAT granicznego. W Polsce wynosi do 10 dni od momentu odprawy celnej, zaś w innych krajach UE do 45 dni. Z wydłużonego do 16 dni terminu do zapłaty VAT mogą korzystać tylko importerzy stosujący tzw. procedurę uproszczoną.

Firmy narzekają na zbyt rygorystyczne obowiązki rejestracyjne. Przepisy o VAT nie pozwalają dokonać za pośrednictwem polskiej agencji celnej odprawy celnej w imporcie towarów przez firmy mające siedzibę za granicą bez jej uprzedniej rejestracji w urzędzie skarbowym w celu uzyskania polskiego NIP i ustanowienia przedstawicielstwa podatkowego. Przepisy niemieckie są bardziej przyjazne. Podobne kłopoty pojawią się w przypadku eksportu towarów, gdy upoważnienie spedytorowi polskiemu daje kupujący – firma zagraniczna, mająca siedzibę poza UE.

Inny problem dotyczy dokumentów SAD. Zdaniem organów skarbowych, tylko oryginał SAD dokumentuje wykonanie usługi transportu międzynarodowego w ramach importu towarów, co umożliwia zastosowanie zerowej stawki VAT. W wielu przypadkach otrzymanie oryginału SAD, a nawet kopii, jest jednak niemożliwe.

Rozwój branży spedycyjno-transportowej blokuje nierówne traktowanie składów celnych. Z zerowej stawki VAT mogą korzystać tylko usługi składowania na obszarze polskich portów morskich. To dyskryminuje przedsiębiorstwa składujące poza portami.

Źródło: Gazeta Prawna

Więcej informacji celno-transportowych

« Powrót

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.
Newsletter